Kompozycje w hafcie pałuckim różnią się w zależności od części stroju, na której występują. Czepce z długimi wiązaniami bandami mają hafty w postaci bukietów. Bandy pojawiają się w końcu XIX w. – najpierw małe i krótkie, z biegiem czasu robią się coraz szersze i dłuższe. Umożliwia to stosowanie coraz bogatszego haftu, pierwotnie jest to rozbudowany motyw kwiatowy albo jeden bukiet (kwiaty, liście). Stopniowo pojawiało się na bandach wzdłuż osi symetrii więcej bukietów (do trzech) – zależało to także od zamożności właścicielki. Bandy czepca na trzech brzegach wykańczane były w duże zęby z dzierganych dziurek. Czepce płócienne dzięki dużej ilości dziurek były ażurowe. Denko czepca ma zazwyczaj ten sam wzór, który jest na bandzie.
„Bandy” czepca pałuckiego. Projekt „Haft pałucki”, portal „Ulotne tradycje – dziedzictwo niematerialne woj. kujawsko-pomorskiego”
Czepiec pałucki. Projekt „Haft pałucki”, portal „Ulotne tradycje – dziedzictwo niematerialne woj. kujawsko-pomorskiego”
Czepiec pałucki. Projekt „Haft pałucki”, portal „Ulotne tradycje – dziedzictwo niematerialne woj. kujawsko-pomorskiego”
Czepiec pałucki. Projekt „Haft pałucki”, portal „Ulotne tradycje – dziedzictwo niematerialne woj. kujawsko-pomorskiego”
Kryzy oraz brzeg halek białych wykończone są ząbkami. Ząbki kryzy mogą być półokrągłe lub trójkątne, ząbki na brzegu halki białej zawsze są półokrągłe. Cechą charakterystyczną wykończenia kryzy i halki białej była duża ilość dziurek. W przypadku kryzy i halki białej występują skromne motywy gałązek, listków i kwiatów. Natomiast na halce czerwonej dominującym wzorem jest zawsze wijąca się gałązka z różnymi kwiatami, liśćmi i makówkami. Wykończone są zawsze dużymi zębami.
Kryza pałucka. Projekt „Haft pałucki”, portal „Ulotne tradycje – dziedzictwo niematerialne woj. kujawsko-pomorskiego”
Kryza pałucka. Projekt „Haft pałucki”, portal „Ulotne tradycje – dziedzictwo niematerialne woj. kujawsko-pomorskiego”
Halka czerwona. Projekt „Haft pałucki”, portal „Ulotne tradycje – dziedzictwo niematerialne woj. kujawsko-pomorskiego”
Halka czerwona. Projekt „Haft pałucki”, portal „Ulotne tradycje – dziedzictwo niematerialne woj. kujawsko-pomorskiego”
Na fartuchach typowym wzorem jest zazwyczaj wijąca się gałązka z motywami kwiatów, liści oraz winnych gron. Gałązka albo wije się dookoła trzech brzegów albo występuje tylko na dole. Spotykana jest też kompozycja, gdzie powtórzony kilkukrotnie wzór wyrasta z zębów brzegowych.
Fartuszek. Projekt „Haft pałucki”, portal „Ulotne tradycje – dziedzictwo niematerialne woj. kujawsko-pomorskiego”
Motywy i wzory haftu pałuckiego przenoszone na współczesną bieliznę stołową i pościelową uzależnione są od funkcji użytkowej. Wzory i motywy są brane głównie z czepców, ale także innych części stroju. Kompozycja jest oryginalna, wymuszona przez funkcję użytkową, ale też dekoracyjną.